Suunnitteluun liittyvä termistö haltuun
Suunnittelupuolella voit törmätä sinulle ennestään tuntemattomiin termeihin, mutta ei hätää! Tässä selitämme niitä sinulle yksinkertaistettuna.
Design Review
Design review:ssa arvioidaan palvelua tai toiminnallisuutta peilaten asiantuntemuksen lisäksi alalla käytössä oleviin hyvän suunnittelun ohjeisiin, ns. käytettävyyden lakeihin. Design review:ssa kommentoidaan ja dokumentoidaan esiintulevat huomiot selkeään kokonaisuuteen, josta sinun on helppo jatkaa eteenpäin.
Design Sprint
Design sprint on tiivis, yleensä 4-5 päivän prosessi, joka auttaa tiimejä kehittämään parempia tuotteita ja palveluita nopeasti ja tehokkaasti hyödyntäen design thinking -ajattelua. Design sprintissä pyritään nopean prototyypin ja käytettävyystestauksen avulla taklaamaan tulevia kompastuskiviä ja varmistaa, että lopputuote vastaa käyttäjien tarpeita. Prosessi sisältää viisi vaihetta:
- Ymmärrä: määritellään ongelma ja tavoitteet
- Luonnostele ja päätä: kehitetään erilaisia ratkaisuja ongelmaan, valitaan parhaat ratkaisut joukosta
- Prototyypitä: luodaan prototyyppi valituista ratkaisuista
- Testaa: testataan prototyyppi käyttäjillä
- Tarkista: varmistetaan, että lopputuote vastaa käyttäjien tarpeita
Haetko keveintä mahdollista tuotetta, jolla pääsisit alkuun (MVP/POC)? Tiedätkö jo, mitä haluaisit tuottaa, mutta toteutustapa kaipaisi sparrausta? Meillä Loikalla on rautaisia osaajia niin designin, bisneksen kuin teknologiankin parista.
Tutustu Loikka Design SprintiinIxD (Interaction Design)
Interaktiosuunnittelulla (IxD) tarkoitetaan prosessia, jossa luodaan interaktiivisia tuotteita ja palveluita keskittymällä tuotteen käyttäjien kanssa tapahtuvaan vuorovaikutukseen. Käyttäjälähtöinen suunnittelu (UX) on tärkeä osa IxD:tä, sillä se auttaa suunnittelijaa ymmärtämään käyttäjän tarpeet ja toiveet.
Käytettävyys, käyttökokemus = UX (User Experience)
Käyttäjäkokemuksella (UX) tarkoitetaan yleisiä tunteita ja asenteita, joita henkilöllä on vuorovaikutuksessa tuotteen, palvelun tai järjestelmän kanssa. Se sisältää kaiken vuorovaikutuksen, joka käyttäjällä on tuotteen kanssa, kuten suunnittelu, toiminnallisuus ja suorituskyky sekä näiden aiheuttamat tunnereaktio.
Käyttökokemuksen suunnittelun tavoitteena on luoda tuotteita ja palveluita, jotka ovat helppokäyttöisiä, mukavia käyttää ja täyttävät käyttäjän tarpeet. Tämä edellyttää sellaisten tekijöiden, kuten käytettävyyden, saavutettavuuden ja emotionaalisen vetovoiman huomioon ottamista suunnitteluprosessissa.
Hyvä käyttäjäkokemus voi lisätä asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta sekä parantaa liiketoiminnan tuloksia. Huono käyttökokemus voi puolestaan johtaa asiakkaiden turhautumiseen ja käytön vähenemiseen.
Käyttökokemussuunnittelu on monialainen ala, joka sisältää erilaisia käytäntöjä, kuten käyttäjätutkimusta, käytettävyystestausta ja vuorovaikutussuunnittelua, joiden avulla luodaan käyttäjille positiivisia kokemuksia tuottavia tuotteita ja palveluita.
Käyttäjälähtöinen suunnittelu = UCD (User-Centric Design)
UCD on lyhenne sanoista User-Centric Design eli suomeksi käyttäjälähtöinen suunnittelu. Sillä tarkoitetaan suunnitteluprosessia, jossa keskitytään käyttäjän toiveisiin sekä tarpeisiin ja käyttäjänäkökulma pidetään mukana koko suunnitteluprosessin ajan. Tällä pyritään takaamaan tuotteen helppokäyttöisyys, saavutettavuus ja hyöty käyttäjälle. Käyttäjälähtöinen suunnittelu on tärkeä osa käyttäjäkokemusta ja sitä tulisi soveltaa niin tuotteiden kuin palveluidenkin kehityksessä.
Käyttökokemustutkimus (UX Research)
Matalan kynnyksen kohtaamisia käyttäjähaastatteluiden, kyselyiden ja käyttötapausten läpikäyntien muodossa. Käytännössä tämä mahdollistaa käyttäjälähtöisen suunnittelun tuomalla loppukäyttäjän aidosti mukaan suunnitteluprosessiin.
Meillä Loikalla käyttökokemustutkimukseen kuuluu:
- Ensisijainen tutkimus (tutkimus tuotetaan itse)
- Käyttökokemuskyselyt (kvantitatiivinen data)
- Käyttäjähaastattelut livenä/etänä (kvalitatiivinen data)
- Käyttäjätestaus livenä/etänä tai nauhoitusten perusteella
- Data-analytiikka
- A/B-testaus
- Toissijainen tutkimus (pohjautuu muiden tuotoksiin)
- Arvio vastaavista toiminnoista muissa palveluissa
- Kilpailija-analyysi, benchmarking
Käyttöliittymä = UI (User Interface)
UI on lyhenne sanoista User Interface eli suomeksi käyttöliittymä. Käyttöliittymä (UI) on tapa, jolla henkilö on vuorovaikutuksessa tietokoneen, verkkosivuston, applikaation tai laitteen kanssa. Se sisältää visuaaliset elementit (esim. painikkeet, kuvakkeet ja valikot) ja vuorovaikutuspisteet (esim. kosketusnäytöt, näppäimistöt ja hiiret), joiden avulla käyttäjä voi syöttäätai vastaanottaa tietoja järjestelmästä.
Hyvä käyttöliittymä on sellainen, että käyttäjien on helppo saavuttaa järjestelmän avulla tavoitteensa, oli kyseessä sitten tiedon etsiminen, tehtävän suorittaminen tai oston tekeminen. Tätä varten käyttöliittymän on oltava intuitiivinen, helppokäyttöinen ja visuaalisesti houkutteleva.
Esimerkkejä käyttöliittymistä ovat älypuhelimen aloitusnäyttö, auton kojelauta ja verkkosivuston kirjautumisnäkymä. Kaikissa näissä tapauksissa käyttöliittymä on tapa, jolla käyttäjä on vuorovaikutuksessa järjestelmän kanssa ja käyttää sen ominaisuuksia ja toimintoja.
Käyttöliittymäsuunnittelu (UI design)
Hyvä käyttöliittymäsuunnittelu mahdollistaa kustannustehokkaan kehittämisen ja ennen kaikkea vaivattoman käyttökokemuksen. Käyttöliittymäsuunnittelu voi koostua olemassa olevan käyttöliittymän parannuksista tai kokonaan uusien toiminnallisuuksien suunnittelusta. Erilaiset suunnnittelukehykset (design systemit) ja hyvän suunnittelukäytännön mukaiset tavat toimia ovat mukana Loikan UI-suunnittelussa.
Käyttötapauskonsultaatio (Behavior Driven Development)
Konsultaatio, miten BDD-mallin avulla tehdään ohjelmistokehitystä, milloin sitä kannattaa soveltaa ja mitä automaation rakentamisessa tulisi ottaa huomioon.
Meillä Loikalla tähän kuuluu:
- Käyttötapauksista keskustelu
- Määrämuotoinen kirjaaminen
- Kommunikaatio eteenpäin
Tällä mallilla viemme käyttäjän tarpeet tuotantoon ja testaukseen. Käyttötapaus voidaan näytellä läpi niin, että toinen osapuoli on esimerkiksi pankkiautomaatti ja toinen osapuoli automaatista rahaa nostava käyttäjä. Näiden keskusteluiden pohjalta luodaan käyttötapaustekstit. Keskusteluissa nousee usein esiin asioita, joita ei olisi tullut muuten huomanneeksi.
Prototyypitys
Ajatuksesta klikkailtavaan käyttöliittymään ilman riviäkään koodia. Prototyypitys on prosessi, jossa luodaan alustava malli tuotteesta tai palvelusta, joka voidaan testata ja arvioida ennen varsinaisen tuotteen tai palvelun kehittämistä. Tällöin voidaan vastata tuotantovaiheessa usein esiin nouseviin kysymyksiin, välttämään kalliita virheitä ja parantamaan lopullisen tuotteen tai palvelun laatua. Prototyyppi voi konkreettisesti olla yksinkertainen malli, joka on tehty paperille tai tietokoneohjelmalla, 3D-tulostuksella tai muita teknologioita hyödyntämällä.
Suunnitteluajattelu (Design Thinking)
Suunnitteluajattelu on ongelmanratkaisutapa, joka tarkoittaa ymmärrystä käyttäjiä kohtaan, luovia ideoita ja prototyyppien luomista innovatiivisten ratkaisujen luomiseksi. Se on prosessi, joka auttaa suunnittelijoita ja ei-suunnittelijoita löytämään tehokkaita ratkaisuja sekä lähestymään monimutkaisia ongelmia luovasti ja järjestelmällisesti.
Verkkopalvelun saavutettavuus (Accessibility)
Saavutettava palvelu mahdollistaa sujuvan käyttökokemuksen meille kaikille, mutta ennen kaikkea henkilöille, jotka käyttävät esim. näytönlukijaa, näppäimistöä navigoimiseen tai ovat näöllisesti rajoittuneita. Me Loikalla täytämme saavutettavuusdirektiivin vaatimukset, otamme huomioon tarpeen mukaan WCAG 2.1 tason AA, korkeamman AAA-tason tai räätälöimme käyttötapauksen mukaan erityistapauksiin sopivan kokonaisuuden. Meiltä saat myös saavutettavuusarvioinnin, joka sisältää dokumentoidun arvion palvelusi saavutettavuudesta.
Tarjoamme Loikalla monipuolisesti UI/UX-palveluita sekä konsultointia suunnitteluun liittyen.
Tutustu suunnittelupalveluihin